چند باور نادرست درباره‌ی نوزادان

هر پدر و مادری اشتباه می‌کند. حقیقت این است که انسان جایزالخطاست و هیچ کس از اشتباه کردن مصون نیست. اما اگر چند عادت و باور اشتباه را که بین پدر و مادرها رایج است بدانید، بهتر می‌توانید از آن­ها دوری کنید.

از هر چیزی دستپاچه و نگران می‌شوید

دکتر لئون هافمن (Leon Hoffman, MD)  مدیر مرکز والدین و کودک در نیویورک می‌گوید: بسیاری از والدین نسبت به نفس‌کشیدن، استفراغ کردن، و سایر حرکات نوزاد، واکنش‌های فیزیکی شدیدی نشان می‌دهند و این باعث ایجاد اضطراب در نوزاد می‌شود. هافمن می‌گوید، والدین در اولین سال تولد فرزندشان بابت کوچک‌ترین چیزها مضطرب می‌شوند. آیا مزاجش زیاد کار می‌کند یا کم است؟ آب دهانش خیلی زیاد نیست؟ خیلی کم غذا نمی‌خورد؟ گریه کردنش به اندازه است یا خیلی زیاد از حد است؟ این سؤالات برای شما آشنا نیست؟!

هافمن می‌گوید: این نگرانی‌ها باعث می‌شود نتوانید از اولین سال زندگی فرزندتان لذت ببرید. بچه‌ها از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم مقاوم‌تر هستند.

 اجازه نمی‌دهید کودکتان گریه کند

جنیفر واکر (Jennifer Walker, RN) پرستار اطفال می‌گوید: ما به عنوان والدین فکر می‌کنیم که کار و وظیفه‌ی ما این است که مطمئن شویم کودک ما گریه نمی‌کند. ما با گریه کردن نوزاد، فکر می‌کنیم جایی اشتباه کرده‌ایم یا کاری را نادرست انجام داده‌ایم و حالا باید درستش کنیم. او می‌گوید نوزادان طراحی شده‌اند که گریه کنند! ممکن است پوشکشان عوض شده باشد؛ سیر شده باشند، امّا همچنان گریه کنند!… این راهی­ست که نوزادان از طریق آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ البته این به این معنی نیست که شما نمی‌توانید آن­ها را در آغوش بگیرید و آرامشان کنید.

در بیشتر مواقع گریه فقط بخشی از نوزادی­ست. اما اگر نوزاد شما یک ساعت ناآرام بود و تب یا جوش و دانه‌ی‌ پوستی یا استفراغ یا ورم و نفخ شکم، یا هرچیز غیرمعمول دیگر داشت، هر چه سریع‌تر با دکترش تماس بگیرید. شما کودکتان را بهتر از هر کسی می‌شناسید؛ اگر احساس کردید چیزی غیر طبیعی­ست حتماً با پزشک در میان بگذارید.

برای اینکه به او شیر بدهید بیدارش می‌کنید      

واکر می‌گوید: نوزادانی که شیر مادر می‌خورند، می‌توانند و حتی باید در طول شب بخوابند. اما یک تصور غلط وجود دارد و آن این­ است که شیر مادر به اندازه‌ی کافی غلیظ نیست تا در طول شب برای نوزاد کافی باشد. امّا هم برای نوزادان و هم برای مادرانشان بهتر است که در طول شب بخوابند.

اشتباه گرفتن بالا آوردن با استفراغ

واکر می‌گوید: اختلاف بین این دو، در تکرار و تناوب آن است، نه شدت آن. اگر استفراغ کودک شما به خاطر ویروس دستگاه گوارش باشد، بدون در نظر گرفتن غذا خوردن، هر 30 تا 45 دقیقه یک بار اتفاق می‌افتد. برعکس بالا آوردن معمولاً با غذا خوردن مرتبط است.

درجه­‌ی تب نامناسب در نوزاد

واکر می‌گوید: در سه ماه اول تولد نوزاد، تب بالا خطرناک است. تنها استثناء تبی است که 24 ساعت بعد از واکسیناسیون افزایش می‌یابد.

او می‌گوید: بعضی از والدین ممکن است بگویند که احساس می‌کنند بدن کودک گرم است و به بچه   استامینوفن (Tylenol) می‌دهند؛ اما در این گروه سنی، این کار همیشه درست نیست. سیستم ایمنی بدن نوزاد، به­تنهایی برای کنترل عفونت تنظیم نشده است. (افزایش درجه­ی حرارت خون و افزایش متابولیسم بدن، یک عامل دفاعی­ست که گاهی باعث دفع سموم و میکروب‌ها و سرعت بخشیدن به بهبود بیماری‌ها می‌شود.)

اگر احساس می‌کنید بدن کودک گرم است، اول، درجه­ی تب او را اندازه بگیرید. اگر دمای بدنش بالا بود با پزشک متخصص مشورت کنید.

نصب بی‌دقت صندلی ماشین

هر پدر و مادری که صندلی ماشین نصب کرده می‌داند که نصب صندلی نوزاد در ماشین، مثل موشک هوا کردن پیچیده است. واکر می‌گوید: وقتی صندلی مناسب را انتخاب کردید، نصب آن را به متخصصین این کار بسپارید تا مطمئن باشید که صندلی به درستی نصب شده است؛ چون زندگی کودک شما به آن وابسته است.

نادیده گرفتن مراقبت از دهان و دندان

ساول پرسنر (Saul Pressner)، دندانپزشکی در نیویورک، می‌گوید: خیلی از والدین، توجهی به سلامت دندان و دهان نوزاد خود نمی‌کنند تا زمانی که دیگر دیر شده است. کودک شما هیچ­وقت آنقدر کوچک نیست که عادت به مراقبت از دندان‌هایش برای شما خیلی زود باشد. دکتر پرسنر برای والدین راهکارهایی دارد:

وقتی که دندان‌ها جوانه زده‌اند در تخت‌خواب به کودک شیر ندهید. این کار، خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. او می‌گوید از یک دستمال یا گاز مرطوب برای پاک کردن لثه‌ی نوزاد استفاده کنید و مسواک زدن را از  وقتی که کودک یک ساله می‌شود شروع کنید.

اینکه کودک شما به اندازه‌ی کافی فلوراید دریافت می‌کند هم مهم است. فلوراید مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود که  به طور طبیعی در آب موجود است [از وجود این ماده در آب مصرفی شهرهای ایران اطلاع دقیقی در دست نیست]. درباره‌ی فلوراید و راه دریافت آن با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

  نادیده گرفتن ازدواج و رابطه‌ی زناشویی

دکتر جان فریل (John C. Friel, PhD)،  روان‌شناس می‌گوید: وقتی صاحب فرزند می‌شوید حفظ رابطه‌ی زناشویی شما بسیار مهم است. این رابطه نباید نادیده‌گرفته شود. هرگونه ضعفی در رابطه‌ی زناشویی بعد از آمدن فرزند، پررنگ‌تر می‌شود. حتی وقتی که مجبورید بیشتر از هر چیزی در دنیا بر نوزادتان متمرکز شوید، باید بدانید که در هر حال، زن و شوهر هستید.

جر و بحث در حضور کودک

فریل می‌گوید: حتی یک کودک سه­ماهه هم اثرات منفی دعوا و مشاجره را درک و دریافت می‌کند. او می‌گوید: «موقع بحث و مشاجره از خودتان بپرسید «آیا این ترسناک است؟» «آیا زیاد تکرار می‌شود؟» به شدت و بسامد مشاجرات و دعواهای خود توجه کنید. در زندگی با فردی دیگر، عصبانیت طبیعی است؛ اما سرکوب بیش از اندازه‌ی خود هم درست به اندازه‌ی افراط‌ در دعوا بد است.

اعتماد به منابع غیر واقعی و نامعتبر

واکر می‌گوید: خیلی از والدین برای دریافت راهنمایی به منابع  نامعتبر رجوع میکنند. این یکی از اشتباهات همیشگی والدین است. او می‌گوید باید در مورد منبع و محل دریافت اطلاعات خود محتاط باشید. منابع خوب را بشناسید و از آن­ها بهره ببرید.

 

موفق باشید.

 

 

Mann, Denise. 10 Mistakes New Parents Make. WebMD. https://www.webmd.com/parenting/baby/features/10-mistakes-new-parents-make#1. 3/14/2018

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *