میوه و سبزی در رژیم غذایی کودکان

میوه و سبزی در رژیم غذایی کودکان

کودکان امروزی نسبت به دوره‌های قبل کالری بیشتری مصرف می‌کنند. متأسفانه بیشتر این کالری از غذاهای آماده و فست فودهای شیرین و نمکی به دست می‌آید که مواد مغذی و مفید کمتری دارند.

میوه‌ها و سبزیجات هم خوشمزه هستند، اما برخلاف فست فودها و غذاهای آماده، ویتامین و مواد مغذی بیشتری دارند. موادی که برای رشد فرزند شما ضروری است.

سیب، موز، خربزه، انواع توت‌ها، انبه، گیلاس، آووکادو و گلابی نمونه‌ای از میوه‌هایی هستند که مواد ضروری و ویتامین‌های مورد نیاز کودک شما را دارند. مواد ضروری و اساسی موادی هستند که بدن به‌تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند. میوه‌ها و سبزیجات، منابع فوق‌العاده‌ای از مواد مغذی مثل کلسیم، آهن، فیبر، ویتامین‌های A,B و C، پتاسیم، منیزیم و… هستند که نقش مهمی در رشد کودک شما دارند.

چرا کودک شما باید هر روز میوه بخورد؟

میوه‌ها در مقایسه با غذاهای فرآوری‌شده و آماده، کالری کمتری دارند. جایگزین کردن خوراکی‌هایی که ارزش غذایی کمی دارند (مثل کیک‌ها یا آبمیوه‌های غیرطبیعی یا چیپس و اسنک و…)  با میوه‌ها و سبزیجات باعث مصرف کالری کمتری می‌شود و احتمال چاقی را کاهش می‌دهد.

عملکرد کودک در مدرسه به کیفیت غذای او هم ارتباط دارد. کودکانی که رژیم غذایی ضعیف یا نامتعادلی در استفاده از میوه‌ها و سبزیجات دارند، ممکن است در مدرسه عملکرد و کارایی ضعیفی داشته باشند.

میوه‌ها و سبزیجات بدن را ایمن می‌کنند و توانایی بدن را در مقابله با بیماری‌ها افزایش می‌دهند. برخی از میوه‌ها سموم را از بدن دفع می‌کنند. آن‌ها  موادی ضروری و حیاتی برای بدن دارند که می‌توانند بدن را از بیماری‌هایی مثل دیابت، حمله‌ی قلبی، مشکلات بینایی، سوء هاضمه و برخی از انواع سرطان محافظت کنند.

ویتامینC  برای بهبود آسیب‌هایی که به بافت‌های بدن رسیده ضرری است. فولیک اسید هم باعث تولید گلبول‌های قرمز در خون می‌شود.

در مقایسه با لبنیات، سبزیجات جذب کلسیم بالاتری دارند. اسفناج، کلم بروکلی، و لوبیا سبز از جمله سبزیجاتی هستند که کلسیم بالایی دارند و برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌های کودکان ضروری اند.

 

می‌دانیم که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از موادی هستند که برای سلامت و رشد بدن کودکان ضروری‌اند. اما یک میوه‌ی مشخص به‌تنهایی تمام مواد مورد نیاز بدن کودک را تأمین نمی‌کند. این که در رژیم غذایی فرزندتان انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات وجود داشته باشد مهم است؛ تا مطمئن شوید که همه‌ی مواد مورد نیازش را از این نوع غذا دریافت می‌کند. پس همه‌ی میوه‌ها لازم و مفیدند، مگر اینکه کودک شما به نوع خاصی از آن‌ها حساسیت (آلرژی) داشته باشد.

امّا چه‌کار کنیم که بچه‌ها میوه و سبزیجات بخورند؟

بچه‌ها با دیدن یاد می‌گیرند. اگر کودک شما به خوردن میوه‌ها و سبزیجات علاقه ای ندارد، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که خودتان میوه و سبزیجات بخورید. 

شکل ارائه خیلی مهم است. راه‌های جذابی برای پخت و سرو غذا پیدا کنید.  می‌توانید سبزیجات و میوه‌هایی با رنگ‌های مختلف برای او آماده کنید. سالادهای رنگارنگ برای بچه‌ها جذاب است..

همیشه یک ظرف میوه‌ی تازه روی میز داشته باشید.

وقتی که گرسنه است برای او ظرفی از میوه یا سبزیجات یا هر دو آماده کنید.

به جای میان‌وعده‌های ناسالم از اسموتی‌ یا سالاد میوه یا  اسنک‌هایی که با سبزیجات درست شده‌اند استفاده کنید.

در تابستان می‌توانید میوه‌های خرد شده را در ماست بریزید و یک میان وعده‌ی مفید برای بچه‌ها درست کنید.

دسرهایی که در آن‌ها بیشتر از میوه استفاده می‌شود تهیه کنید… و به دنبال شیوه‌های خلاقانه و روش‌های جدید برای تهیه‌ی غذاها و میان وعده‌هایی با میوه‌ها و سبزیجات باشید. 

چقدر بخورند؟

شاید برای برخی سؤال باشد که چه میزان مصرف در روز کافی و مناسب است. جدول زیر اطلاعات خوبی در این مورد دارد:

جدول مصرف روزانه‌ی میوه

کودکان

2-3 سال
4-8 سال

یک فنجان
یک تا یک و نیم فنجان

دختران

9-13 سال

14-18 سال

یک و نیم فنجان
یک و نیم فنجان

پسران

9-13 سال

14-18 سال

یک و نیم فنجان
دو فنجان

 

 

 

جدول مصرف روزانه‌ی سبزیجات

کودکان

2-3 سال
4-8 سال

یک فنجان
یک و نیم فنجان

دختران

9-13 سال
14-18 سال

دو فنجان
دو و نیم فنجان

پسران

9-13 سال

14-18 سال

دو و نیم فنجان
سه فنجان


 

موفق باشید!

برگرفته از :


GONGALA
, SAGARI. FEBRUARY 3, 2017. Fruits And Vegetables For Kids – Benefits And Fun Facts. Momjunction.com. available at: http://www.momjunction.com/articles/benefits-of-fruits-and-vegetables-for-kids_00359392/#gref. 15 فروردین 97

 خرید  کتاب پارچه ای “قرمز و گرد و شیرین” را بیاور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *